Autode katselabor (dünostend)

Kontakt: 

Postiaadress:

Roland Allmägi
e-mail: roland.allmagi@emu.ee
tel: +372 5261909 

Biomajandustehnoloogiate õppetool
Metsanduse ja inseneeria instituut
Eesti Maaülikool Fr. R. Kreutzwaldi 56, 51006 Tartu (Sissepääs torni ühiselamu poolt uksest nr 41)

Autode katselabori (dünostendi) tutvustus

1.1. Ülevaade
Dynojet 224xLC on pöörisvoolupiduriga varustatud inertstüüpi dünaamomeeter, mis pakub laia valikut mõõtmise ja testimise võimalusi. Tänu oma mitmekesistele funktsioonidele on see ideaalne valik nii igapäevaseks sõiduki jõudluse mõõtmiseks kui ka põhjalikuks tuunimiseks ja katsetamiseks.

1.2. Tehnilised parameetrid

  • Maksimaalne võimsus: 2000 hobujõudu ehk 1491 kW
  • Maksimaalne pöördemoment: 2711 Nm
  • Maksimaalne kiirus: 322 km/h
  • veosüsteem: Esivedu (FWD) või tagavedu (RWD)
  • Pidurisüsteem: pöörisvoolupidur koos pneumaatilise hädapiduriga
  • Maksimaalne sõiduki teljekoormus: 1360 kg
  • Ratta suurus: Sobiv ratta läbimõõt 13'' kuni 34''
  • Rulli laius: Maksimaalne rööbe 206 cm
  • Rulli kõrgus põrandast: 5 cm (üle sõites lisandub kuni 5cm)
  • Ukseava mõõdud: Laius 260 cm, kõrgus 290 cm

1.3. Stendi võimekus ja funktsioonid

1.3.1. Võimsuse ja pöördemomendi mõõtmine
Dynojet 224xLC võimaldab täpselt mõõta sõiduki mootori võimsust ja pöördemomenti. See on
suurepärane tööriist, et hinnata mootori jõudlust ja teha vajalikud kohandused, et saavutada
soovitud jõudlus. Stendi pöörisvoolupidur võimaldab läbi viia keerukamaid ja põhjalikumaid
teste, simuleerides erinevaid sõidutingimusi nagu vastutuul või kallakud. See funktsioon
võimaldab teha pikaajalisi katseid või tuunida sõiduki jõudlust täpselt vastavalt reaalsetele
sõidutingimustele.
Stendi mitmekesised testimisvõimalused sobivad erinevate sõidukite jaoks, olgu need siis
tänavalegaalsed või motospordi autod ja mootorrattad. Tänu kohandatavatele seadistustele ja
täpsetele mõõtmistele on võimalik saavutada soovitud tulemus iga sõiduki puhul.

1.3.2. Lairiba hapnikuanduri moodul
Stend varustatud hapnikuanduriga, millega on võimalik mõõta ning salvestada heitgaaside
liigõhutegurit katse kestel reaalajas.

1.3.3. OBDII andmeside moodul
seade (DJ-DLM) edastab reaalajas andmeid kõigist 1996. aasta ja uuematest sõidukitest OBDII
pordi kaudu. Need andmed on nähtavad dünostendi tarkvaras reaalajas ning salvestatakse ka
dünotesti käigus. Seade võimaldab vaadata ja analüüsida OBDII andmeid, nagu süütemomendi
eelseadistus, gaasipedaali asend, mootori jahutusvedeliku temperatuurid, sisselaskeõhu
temperatuur, arvutatud koormus ja palju teisi juhtseadmes esitatud parameetreid koos oma
dünostendi tulemustega.

1.3.4. 4-kanaliline analoogmoodul
Analoogmoodul võimaldab logida katse jooksul kuni nelja lisanduvat 0-5V põhist andurit.
See võimaldab kuvada andmeid, nagu turborõhk ja kütusesurve, koos võimsuse ja
pöördemomendi kanalitega. Dynojetil on sisseehitatud andurikalibreerimise protseduur, mis
muudab seadistuse lihtsaks. Võite valida erinevate toetatud andurite vahel või sisestada
andmeid ükskõik millisest turul saadaolevast 0-5V andurist.

1.4. Sõidukite diagnostikaseade
Seade sisaldab: ostsilloskoopi,heitgaaside analüsaatorit,diagnostikaseadet, mis võimaldavad
analüüsida sõiduki heitgaase ning vajadusel mõõta andurite väljundeid, diagnoosida rikkeid
ning seadistada süütenurka. Seadmega on võimalik OBD-pistiku kaudu lugeda juhtaju veamälu
ning teha täiendavat diagnostikat.

1.4.1. Diagnostikaseade
Professionaalne sõiduki diagnostika- ja mõõtesüsteem, mis on loodud keerukate mootori ja
elektroonikasüsteemide põhjalikuks analüüsiks. See tööriist on mõeldud teenindustele ja
remonditöökodadele, pakkudes terviklikku lahendust sõidukite elektri- ja elektroonika-
komponentide testimiseks, mootori jõudluse hindamiseks ning vealeidmiseks. Seade võimaldab
analüüsida erinevaid elektroonikasüsteeme, sealhulgas akusid, startereid ja
generaatorisüsteeme. Seadmega saab mõõta pingeid, voolu, takistusi ja muid olulisi elektrilisi
parameetreid, mis on kriitilised tänapäeva sõidukite tervise hindamiseks. Samuti suudab
süsteem kuvada elektroonikasüsteemide signaale graafiliselt, andes võimaluse põhjalikult
analüüsida juhtsignaale ja nende omavahelist koostoimet. See funktsioon aitab täpselt
diagnoosida süütevigu, anduriprobleeme ja muid süsteemi kõrvalekaldeid. Seade toetab laia
valikut andurite ja aktuaatorite teste, et kontrollida nende töökindlust ja täpsust. Näiteks saab
testida õhuvooluandureid, temperatuurisensoreid ja muid kriitilisi komponente, et tagada
sõiduki optimaalse jõudluse ja ökonoomsuse säilimine.

1.4.2. BEA 350 heitgaasianalüsaator
Võimaldab mõõta ja analüüsida heitgaaside koostist vastavalt keskkonnanõuetele. BEA 350
suudab mõõta järgmisi gaase: süsinikdioksiid (CO₂), süsinikmonooksiid (CO), süsivesinikud
(HC), lämmastikoksiidid (NOx), hapnik (O₂) ning tahmasust (suitsusus). See annab tervikliku
ülevaate sõiduki heitgaaside koostisest, et hinnata sõiduki heitkoguste vastavust standarditele.

1.4.3. OBD diagnostikaseade
on varustatud OBD (On-Board Diagnostics) liidesega, mis võimaldab ühendust sõiduki
juhtseadmetega. See seade toetab erinevaid diagnostikaprotseduure, nagu veakoodide
lugemine ja kustutamine, andmete logimine ja süsteemide täpne analüüs.